۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۲
کد خبر: ۵۹۷۶۲۶
آیت الله مظاهری:

جامعة المصطفی از برکات امام راحل و انقلاب است | تبلیغ بدون تدبیر اثر ندارد

جامعة المصطفی از برکات امام راحل و انقلاب است | تبلیغ بدون تدبیر اثر ندارد
حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه جامعه المصطفی(ص) از برکات انقلاب است، گفت: تبلیغ دین در عرصه‌ بین‌الملل، بدون علم، اخلاق و عقلانیت، اثرگذار نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا، اعضای هیأت امنای جامعةالمصطفی‌العالمیه با حضرت آیت‌الله مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله مظاهری دراین دیدار، جامعةالمصطفی‌العالمیه را مجموعه‌ای بسیار با اهمیت و از برکات وجودی امام راحل و نظام جمهوری اسلامی ایران توصیف و خاطرنشان کرد: به فضل الهی جامعةالمصطفی اکنون یکی از نهادهای پر افتخار و اثرگذار تشیع در سطح بین‌المللی است و مشمول عنایات حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» است.

حضرت آیت‌الله مظاهری در ادامۀ بیانات خود، توجّه و تمرکز بر تقویت و رشد سه عنصر «علم»، «اخلاق» و «عقلانیّت»، را به عنوان سه شرط اساسی برای متعلّمان و فارغ‌التحصیلان جامعةالمصطفی بسیار لازم و ضروری برشمرد و تأکید کرد: رسالت خطیر تبلیغ دین خصوصاً در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی، بدون علم، اخلاق و عقلانیّت، اثرگذاری لازم را نخواهد داشت و در این میان، با وجود اهمیّت و ضرورت علم و اخلاق، امّا نقش برجستۀ عقلانیّت و تعقّل در معرفی اسلام و مکتب تشیّع به دیگران ممتاز است.

وی با تأکید بر اهمیّت تقویت پایه و بنیۀ علمی متعلّمین جامعةالمصطفی، اظهار داشت: به هر میزان که بنیه علمیِ مبلّغین، خصوصاً تسلّط کافی آنان به مبانی تشیّع در زمینه‌های اعتقادات، اخلاق و فقه، تقویت شود،، قدرت تبیین و نیز دفاع علمی آنان از مبانی و تعالیم انسان‌ساز قرآن و عترت بیشتر خواهد شد.

حضرت آیت‌الله مظاهری در همین زمینه بر ضرورت توجّه هرچه بیشتر به فقه مقارن و آموزش هرچه بهتر آن به متعلّمان جامعةالمصطفی تأکید کرد و افزود: استاد بزرگوار ما، حضرت آیت‌الله بروجردی«قدّس‌سرّه»، بر فراگیری و توجه به فقه مقارن پافشاری و اهتمام ویژه‌ای داشتند، امّا امروزه علاوه بر آن، لازم است عموم طلّاب و به ویژه متعلّمین جامعةالمصطفی، بر فراگیری دیگر شاخه‌های علمی مقارن خصوصاً کلام و تفسیر مقارن و نیز آموختن مهارت‌های گفتگو و ارتباطات مشترک بین خود و دیگران به ویژه طلّاب و علمای اسلامی سایر مذاهب و ادیان هم اهتمام ورزند.

وی در این زمینه اضافه کرد: افراد تحت تربیت جامعةالمصطفی، علاوه بر آشنایی کافی با مبانی فقهی، اخلاقی و کلامی مذاهب و ادیان دیگر، باید به ابزارهای پیچیده و گستردۀ مخالفان تشیّع و حربه‌های آنان در مقابله با تشیّع و اسلام نیز توجه داشته باشند تا بتوانند خود را برای دفاع علمی و عقلانی از اسلام و تشیّع، آماده و مجهّز نمایند و پاسخ‌های نظری و عملی لازم را به سؤالات و شبهات آنان بدهند.

حضرت آیت‌الله مظاهری، تقوا و اخلاق عملی و حُسن سلوک و رفتار را به عنوان عامل تکمیل‌کننده دانش و قدرت علمی دانست و تأکید کرد: عموم علماء و روحانیون خصوصاً مبلّغان و فارغ‌التحصیلان جامعة‌المصطفی باید با عمل و رفتار خود، مردم را به سوی اسلام و قرآن و مکتب اهل‌بیت«علیهم‌السّلام» جذب و دعوت کنند و بدانند که بهترین و با برکت‌ترین شیوۀ دعوت و جذب، همین راه است.

رییس حوزه علمیه اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود، تبلیغ بدون عقلانیت و تدبیر را بی‌اثر و بی‌نتیجه خواند و تصریح کرد: از نشانه‌های بارز عقلانیّت، حفظ اعتدال و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط در همۀ تصمیمات، مواضع و اقدامات است.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: افراط و تندروی خصوصاً در کشورها و بلاد غیر اسلامی سبب سوء استفادۀ دشمنان اسلام و مخالفان تشیع می‌شود؛ چنان‌که تفریط و کندروی نیز موجب یأس و ناامیدی مردم و مخاطبان خواهد شد و از این‌رو یک مبلّغ با تدبیر برای اثرگذاری هرچه بیشتر، باید از هرگونه تندروی و کندروی در همۀ زمینه‌های علمی و عملی به شدّت اجتناب ورزد.

همچنین در این دیدار، آیت‌الله اعرافی، رییس هیأت امنای جامعةالمصطفی و نیز حجت الاسلام والمسلمین عباسی رییس جامعة‌المصطفی گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های جامعة‌المصطفی‌العالمیه ارائه کردند.

گفتنی است، در این دیدار حضرات آیات و حجج‌اسلام مقتدایی، حسینی بوشهری، تسخیری، محمدی عراقی، سید حسن ربانی، اختری، نواب و مصطفوی و جمعی از مسؤولان عالی جامعة‌المصطفی‌(ص) العالمیه نیز حضور داشتند./841/د103/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات